Logboek

Juli 2017. Vanaf medio augustus gaan we weer varen. Tot dan, we kijken uit naar je komst!

18 juli 2016. Vrijheid is niet voor iedereen gewoon.

Via Francien Schoordijk ben ik in contact gekomen met deze groep jonge mensen uit Syrië. Ze zijn los van elkaar gevlucht uit hun vaderland en hebben alles achter gelaten:  familie, vrienden, huis&haard, hun lieve katten, vertrouwde plekjes. Na een lang vermoeiend en hachelijk avontuur hebben ze rust gevonden bij ons in Nederland. Verblijven in een AZC is een eerste stap naar uiteindelijk je eigen plek vinden, maar ook dat verblijf en het wachten op een verblijfsvergunning is een ‘dingetje': saai omdat ze niets te doen hebben. Gelukkig hebben ze dat patroon doorbroken en leerden ze Nederlands bij Francien en niet alleen de taal, maar ook veel van onze gebruiken en gewoontes, uitdrukkingen en een stukje Nederlandse geschiedenis. Wat een top vrouw is Francien! De mannen hebben sinds kort een verblijfsvergunning, de lieve jonge dame wacht daar nog op.
Vandaag hebben we gezeild en gezwommen. Hamza nam al snel het roer en was verrukt dat hij kon zeilen! Mussie en Jessicca vertelden over hun vlucht, hun dromen en Hamza vertelde over zijn werk als fotograaf. Mussie is een collega, hij studeerde onderwijskunde. Jessica is net klaar met de middelbare school.
Hierna gooiden we het anker uit en namen de mannen en Francien een verfrissende duik. Hamza deed meerdere salto’s achterover vanaf de achterkant van het schip en Jessica nam foto’s. De lunch smaakte goed en man, wat hadden we een pret!! Eenmaal terug in de haven, maakten we een wandeling door Medemblik en aten we een ijsje. We maakten grapjes (Mussie is hier meester in!). We eindigden op het terras van Jack (Muziekcafé Brakeboer) en dronken een biertje of cola en hebben de jongelui zich de bitterballen goed laten smaken!
Jessica schreef op Facebook: “God was met mij, in plaats van dood en kou”. Ik pikte een traantje weg….

Zeilen met fancien hamza mussie jessica

zeilen met Francien Hamza en Mussie 1

2 mei 2016. NEW YORK en de U.K.

De afgelopen week hebben we de mogelijkheden bekeken voor onze gasten om te kunnen zeilen in New York, op de Hudson River. We zijn blij om jullie te kunnen vertellen dat het kan! We regelen graag een zeiltrip op de Hudson voor jullie op een fantastisch mooi, uitstekend onderhouden scheepje uit 1964, een Hinckley 34 ft. We kennen de eigenaar en jullie zijn in vertrouwde handen. Buitengewoon Zeilen op de Hudson? Gewoon doen!!

2016-04-25 22.28.08

2016-04-27 22.59.42

U.K.:

Komende vrijdag 6 mei vertrekken we voor een tocht naar de U.K. Daar zullen we de Oostkust afstruinen. Het belooft prachtig zeilweer te worden! U.K. here we come!

31 maart 2016.

We gaan graag in op het verzoek om te gaan varen met een groepje Vluchtelingen zodra het weer warmer is en droog. We houden u op de hoogte!

29 maart 2016.

Uit haar comfort zone.

Ze vond het maar wat eng, dat schuin gaan. Zeilen deed ze alleen met een stralende zon, dertig graden en een zwak windje. En dan nog werd ze zeeziek. Nee, dat zeilen was niets voor haar want stel je voor wat er allemaal kan gebeuren! De boot kan omslaan, was de grootste angst,TOT AFGELOPEN ZONDAG!
Ze stond op de kade, vast van plan mee te gaan voor een fijne zeiltocht. De wind waaide uit het zuiden, windkracht 6, toenemend naar 7. De regenbuien waren richting het oosten weggetrokken en pas de volgende dag of de dag erna zou er een fikse storm opsteken. Ik was blij verrast door haar komst, tikkeltje verbaasd was ik ook. “Welkom, wat ontzettend leuk dat je meegaat en ik heb onze route aangepast en onze hoeveelheid zeil aan boord ook, om te zorgen dat je een succesvolle zeilervaring zult hebben”. Ik vertelde over het gewicht van de boot en de verdeling van het gewicht en waarom een schip als de “Rolling Stone”, in samenwerking met de druk op de zeilen en de te varen koers t.o.v. de golven, niet zou omslaan. “Natuurlijk, we kunnen zeker schuin gaan, maar als je zelf de controle hebt en weet wat je moet doen, dan zul je ervaren dat je angst afneemt en wie weet vind je het nog leuk ook!” zei ik.
Daar gingen we en na een uurtje, na het herhalen van “de gebruiksaanwijzing”, gaf ik haar het roer. Daar zat ze, professioneel aan bakboord aan de helmstok. We gingen hard en schuin. Ze reageerde adequaat als we schuin gingen onder het uiten van een gilletje en een zucht. Na een kwartier zei ze zelfs: “Ik vind het leuk!”
En ze bleef het leuk vinden, ze had de boot onder controle, ze had mij naast zich en ze ervoer dat haar angst afnam, naarmate de tijd vorderde.
In de haven vertelde ik dat de wind toe was genomen naar windkracht 7 en dat ze een super stuurvrouw was. You go girl!

IJsselmeer, wind zuid 6-7 Bft, temperatuur 14 graden, 5 koppige bemanning.

Bo aan helmstok maart 2016

16 januari 2016. Tijdens de vrieskou werken we aan de website.

3 januari 2016.  We wensen jullie allemaal een voortvarend 2016!  We verwelkomen jullie weer graag bij ons aan boord :)

(Miloe bereidt zich ondertussen voor op o.a. de 200 mijl solo tocht).

Het wordt weer een buitengewoon jaar!

DE CADEAUBON of de ZEILBON!

Een origineel cadeau voor de feestdagen, verjaardagen, jubilea of gewoon zomaar: de cadeaubon van Buitengewoon Zeilen!

De zeilbon is dé bon voor meerdere zeitochten, hoe leuk is dat?!

Mail naar info@buitengewoonzeilen.nl of bel: 0630005108  :)

Cadeaubon Buitengewoon Zeilen

29 november 2015: De eerste “cadeaubon gast” aan boord.

vlag met regenwolk aambeeld uitgewaaierd

Afgelopen woensdag 18 november stapte de eerste “cadeaubon gast “aan boord. Na onze kennismaking onder het genot van een kop koffie met wat lekkers, hield ik het palaver (kort, want ik had een zeer ervaren wedstrijdzeiler aan boord) en gooiden we de trossen los. Het beloofde een regenachtige dag te worden met een temperatuur van zeven graden. De wind waaide uit het westen, 3-6 Bft. We vertrokken met een stralende blauwe hemel, de zon scheen, het waaide zo’n 12 knopen uit het westen en we hadden er zin in. Niets was teveel gezegd: de buien trokken over en in de buien zat veel wind en regen. Hiervoor reefden we, want veel zeil betekent niet dat het schip harder gaat lopen, en als de bui eenmaal over was, haalden we het rif er weer uit. Even werken, maar daar werden we warm van. We zagen de buien prachtig over de Wieringermeer aankomen en boven Friesland en Noord Holland hingen grote, wijdverspreide wolken, waarvan sommige vier aambeelden bezaten! De warme koffie onderweg smaakte goed  en eenmaal in Stavoren aangekomen gingen we op jacht naar een lekker visje. Hmmm… in deze tijd van het jaar is alles gesloten in Stavoren, maar niet getreurd, Ik had een heerlijke (warme) lunch voorbereid aan boord en daar waren we wel aan toe. Na de lunch vertrokken we weer terug naar Medemblik. De terugweg verliep voorspoedig, het zeilen was zalig, de zon scheen meerdere malen tussen de buien door en verwarmde ons met haar stralen. Het was koud als de zon niet scheen of achter de zeilen verdween, maar we waren goed gekleed (meerdere lagen kleding met thermo ondergoed en -sokken) en kwamen zonder blauw verkleurde lippen aan. Nadat we de zeilen opgeborgen hadden, ging de fles wijn open (Malbec) en al snel volgden de ‘sterke’ verhalen. Om 18.00 uur zwaaide ik onze gast weer uit. Ik zie hem graag terugkomen aan boord, dus wie weet!

Zeilfie MenM

Zeilfie.

We zouden een visje eten in Stavoren, maar in deze tijd van het jaar is alles gesloten in Stavoren. Gelukkig had Miloe voor een lekker (warme) lunch gezorgd en de terugweg naar Medemblik verliep voorspoedig. Onze gast trimde de zeilen en de “Rolling Stone” sneed door het water met een mooie snelheid van gemiddeld zes knopen. We deelden ervaringen uit, onze gast vertelde over zijn wedstrijdzeilerij in de Regenboog- en de Vrijheidklasse en genoot van de tocht en het trimmen van de zeilen. Een dag om nooit te vergeten!

joekel v.e. bui is voorbij

Zo, ook deze joekel bevatte veel wind. Heerlijk!

NIEUW:  DE CADEAUBON!

Mail naar info@buitengewoonzeilen.nl of bel: 0630005108  :)

Cadeaubon Buitengewoon Zeilen
9 oktober 2015. Een update van alle activiteiten van Buitengewoon Zeilen:Voor komend seizoen 2016 staat o.a. New York op het programma. De 200 mijls solo van Miloe en nog meer ontwikkelingen op het gebied van het Open Water Zwemmen. Inschrijven voor zeilweekenden in 2016 staat open, wees welkom!

2015-09-10 16.16.32

Zaterdag 1 Augustus 2015:  Kanjer Guusje. We begeleidden Floor Weusthof en Pieter Bulsink bij hun IJsselmeer Challenge waarbij ze geld ophaalden voor de Stichting Kanjer Guusje. Ook dit was een succesvolle Lange Afstand Zwemovertocht in estafettevorm en vele belangstellenden wachtten Floor en Pieter op in Medemblik waar zij na een kleine zeven uur zwemmen blij, moe en voldaan aankwamen. Een warm en emotioneel moment om nooit meer te vergeten.

2015-08-02 08.28.58

Maandag 3 augustus was een historische dag. We kregen het Team Schoolslag aan boord: alle Nederlandse Kampioenen Lange Afstand Zwemmen van de afgelopen twintig jaar kwamen aan boord om als eerste schoolslag estafetteploeg het IJsselmeer DUBBEL over te zwemmen. De “Rolling Stone” was vol beladen (15 man/vrouw) en deze ploeg liet een perfect staaltje teamspirit en sportiviteit zien. In ongeveer dertien uur zwommen zij van Medemblik naar Stavoren en terug. Een wereldrecord!

2015-08-03 21.10.222015-08-03 21.10.11

2015-08-03 21.09.20

Zaterdag 8 augustus begeleidden we Irene v.d. Laan (oud wereldkampioene) tijdens het Nederlands Kampioenschap Open Water Zwemmen, Stavoren – Medemblik. Een succesvolle overtocht, samen met haar coach Marijke Zeekant.

2015-08-08 18.50.53

2015-08-17 20.21.32

2015-08-08 16.32.33

IMG-20150808-WA0002

Zondag 16 augustus verwelkomden we een jong gezin aan boord voor een heerlijke maar regenachtige zeildag.

Zaterdag en zondag 5-6 september hadden we het jaarlijkse Zussenweekend aan boord. Deze vier zussen komen al zes jaar een weekend zeilen bij ons aan boord en elk jaar is het weer een reuze gezellig, fijn en vrolijk weekend. Het is alsof de duivel ermee speelt, maar elk jaar krijgen de zussen fikse wind voor hun kiezen ( tussen de 25-39 knopen wind…), maar dit team staat hun mannetje en er wordt gezeild!

2015-09-06 11.31.40

9-12 september. Miloe zeilt een paar dagen solo een Rondje IJsselmeer en komt dit Unidentified Flying Object tegen…..    :)

2015-09-11 11.04.24

Zondag 13 september zwom Marije Dirkx haar kwalificatie voor een Kanaaloversteek onder onze begeleiding. Ze wilde ook het IJsselmeer overzwemmen, dat is helaas wegens een blessure niet gelukt, maar haar kwalificatie voor de Kanaaloversteek wel!

IJsselmeeroversteek2

Zaterdag 19 september kregen we de zwemploeg van Metakids aan boord en zij zwommen ook succesvol het IJsselmeer over in estafettevorm en kregen een warm onthaal in Medemblik van familie en vrienden!

Zaterdag 3 oktober kregen we een groepje vrienden aan boord met wie we een heerlijke dag gezeild hebben. Er was erg weinig wind verwacht, maar tot ieders verbazing kregen we een lopend windje en de zon scheen volop :)

2015-10-03 16.03.46

De “Rolling Stone” ligt op dit moment bij de werf voor het nodige onderhoud en komende donderdag is alles klaar en gooien we de trossen los voor ruim een week op de Wadden!

Donderdagavond 18 juni gooide Miloe de trossen los en voer van IJmuiden naar Scheveningen a.b. van de “Jolly Roger” om de finish van de Volvo Ocean Race mee te maken.

2015-06-20 14.40.35

De wind was NW, 5-6 Bft en de stroming liep mee. Het kostte ons drie uur om in Scheveningen te komen en we moesten zelfs nog even wachten op de finish van de eerste deelnemer: Alvimedica. Maar het wachten werd beloond en rond 02.00 uur a.m. finishte Alvimedica onder luid gejuich van een dertigtal boten met toeschouwers.

2015-06-19 00.04.44

De foto is niet scherp, maar is gewoon een mooie herinnering aan een historisch moment.

‘s Nachts keerden we terug naar IJmuiden. De wind woei uit het westen tot zuidwesten met een dikke 6 Bft. Af en toe zagen we de kust niet meer i.v.m. de hoge deining en golven. Spectaculaire terugtocht waarbij menigeen af en toe even ‘naar het lek ging luisteren’ :)

Zaterdagmorgen vroeg zeilden we terug naar Scheveningen voor de start. Team Alvimedica startte om 12.00 uur en daarna de rest.

2015-06-19 15.48.37

2015-06-20 08.02.15

2015-06-20 14.20.50

Vanaf het moederschip stapten we om beurten over op de rib (snelle rubberboot), om de schepen na de start van dichtbij te zien. Team Brunel had onze voorkeur. We positioneerden ons bij de zuidpier van Scheveningen met nog veel meer enthousiastelingen en wachtten tot Team Brunel tussen de pieren gestart was en na het verlaten van de haven stuurboord uit was gegaan naar de eerste boei. We waren er als één van de eersten bij en hadden bijna oogcontact met de bemanning. Al gauw werd het ontzettend druk dat de zee kolkte van het schuim door de vele hekgolven, maar het was zo ontzettend gaaf! Op het juiste moment brak de zon door, en midden tussen al die bootjes vond Team Brunel zijn weg naar de noordelijke boei en even later naar de zuidelijke boei. Al die tijd vaarden we in zijn kielzog en het was een gekkenhuis, zo ontzettend druk met bootjes, blije en enthousiaste toeschouwers, de marine, schepen van de VOR-organisatie, de helikopter, de paraglider en al die mensen op de pier en op het strand. Wat een belevenis! Tot over vier jaar?

2015-06-20 14.37.52

2015-06-20 14.50.21

2015-06-20 23.44.26

Met dank aan het team van Q-sail voor de organisatie en het lekkere eten.

2015-06-20 14.50.06

18 juni 2015: Alles is gepakt en we gaan de zee op voor de finish van de Volvo Ocean Race bij Scheveningen!! Buitengewoon Zeilen haalt de VOR-helden binnen!

vor op zee 1

9 juni 2015: Morgen gooien we de trossen los voor de U.K. Een schitterend windje blaast ons naar de overkant. De terugreis aankomend weekend kan een bumpy-ride worden gezien de windverwachting. We are prepared :)

vlag UK 2

22 Mei 2015: Komend Pinksterweekend zeilen we de voorbereidingstocht voor de U.K. aan boord van het schip van onze gasten. In Juni maken onze gasten a.b. van de “Taita” hun maidentrip naar de U.K. en Miloe begeleidt. #buitengewoonzeilen #fun #gotaita!

17 mei 2015: Een geslaagd weekend met onze gasten B&T. Wind NW 5/6 Bft, zon en wolken. Als een speer waren we 25 mijl verder, heerlijk zeilen! 2015-05-16 15.18.33-1

14 Mei 2015. Buitengewoon Zeilen zeilt geld bij elkaar voor de KNRM! Elke gezeilde mijl levert geld op gedoneerd door onze sponsors. RONDJE ZEILEN? STAP AAN BOORD en je bent op meerdere fronten goed bezig! #KNRM #zeilen #goedbezig

I.v.m. de weers- en windverwachting zeilen we de eerste week van Mei een rondje Marker- en IJsselmeer i.p.v. de Waddentocht.

26-04-2015: Buitengewoon Zeilen doet weer mee met de Compri Zwemmarathon Stavoren – Medemblik. Kom kijken op zaterdag 8 augustus 2015 in de haven van Medemblik en zie de IJsselmeerkanjers arriveren na 12 mijl non stop zwemmen, een belevenis!

Zie de pagina “Buitengewoon Zwemmen” voor meer.

25-04-2015: U verzorgt zelf uw eten en drinken. Op verzoek verzorgen wij de catering. Ons catering assortiment is uitgebreid, neem een kijkje op onze catering pagina!

16-04-2015: Op de facebookpagina van Buitengewoon Zeilen  (facebook: buitengewoonzeilen) staat een verslag en een filmpje van onze ontmoeting met dolfijnen in de mist tijdens de overtocht van de U.K. naar Den Helder !

mdb-witflank-dolfijnen

2-4-2015: Navigeren op de site is sinds vandaag overzichtelijker. Probeer het uit!

31-3-2015: Nieuw op de site de pagina’s “Catering” en “Algemene voorwaarden en verzekering”.

Roel en vrienden eten kajuit 290814

19-3-2015: Nieuw op de site de pagina’s “De Reis” en “Buitengewoon Zwemmen”.

6 en 7 juni 2015: Hindeloopen. Wind NW 3-4 Bft. Zon, zicht goed, 22 gr. C.

Als we de gezellige haven van Medemblik binnenrijden, schijnt de zon uitbundig en liggen talloze grote en kleine zeilschepen te wachten om uit te varen. Vanaf de Rolling Stone wordt al gezwaaid en als we aan boord stappen heet Miloe ons hartelijk welkom. De voorbereidingen voor de zeiltocht zijn al in volle gang, maar eerst is er nog tijd voor koffie, gebak en een kennismaking met de boot. Tijdens de koffie vertelt Miloe dat de bestemming van vandaag Hindeloopen is, een tocht van iets meer dan drie uur. De wind komt uit het westen, en is dus ideaal om de oversteek over het IJsselmeer te maken.

Zodra we de haven uitvaren, wordt het zeil gehesen. De ‘genua’ zoals we al snel leren, want Miloe vertelt on veel over alles wat met zeilen, de wind en de omgeving te maken heeft. Wij zijn geen zeilers, hebben geen ervaring maar op een zeer ontspannen manier komen  we toch veel te weten.

Al snel komt Friesland in zicht, maar gelukkig duurt het nog even voor we echt in Hindeloopen aanleggen, want het is uitgelezen weer om op het water te zijn en te genieten van de mooie Hollandse luchten, de golven op het water en de vergezichten vanaf de boot. Gelukkig blijken we beiden geen last te hebben van zeeziekte, zodat het een erg aangename en gezellige tocht wordt. Miloe en Ton zijn uitstekend gezelschap, en duidelijk ervaren en kundige zeilers die goed op elkaar ingespeeld zijn.

De haven van Hindeloopen is druk, maar gelukkig vinden we een plek om aan te leggen, en te genieten van een lunch en borrel aan boord. De haven is erg goed uitgerust, met uitstekende voorzieningen en in het kleine stadje zijn genoeg restaurants te vinden om die avond lekker te eten.

2015-06-06 21.54.05

Het slapen die avond op het schip is een ervaring apart. Een bed in het vooronder is onze slaapplaats voor die avond. De hele dag in de zon en de buitenwind zorgt ervoor dat we heerlijk slapen.

Na een douche aan de wal en een heerlijk ontbijtje in de zon op de boot, is het tijd om weer uit te varen. De wind op de tweede dag is iets minder krachtig, maar gelukkig wel uit de goede hoek en ook vandaag wordt het weer een erg ontspannen dag op het water. Na twee dagen op het water begrijp je een beetje wat zeilen zo leuk maakt: je bent dicht bij de natuur, geniet van de weidsheid op het water en gebruikmakend van de wind bereik je je bestemming.

2015-06-07 13.16.10

Eenmaal weer in  de haven van Medemblik aangekomen is het tijd voor een afsluitende wandeling door het Zuiderzeestadje en een laatste drankje aan boord, voordat we weer huiswaarts keren en terug kunnen kijken op een zeer geslaagde kennismaking met het zeilen. Heel hartelijk dank Miloe en Ton voor deze zeer fantastische twee dagen, we hebben erg genoten en zullen zeker iedereen aanraden een keer mee te varen!

R&M.

(Voor meer verhalen: scroll naar beneden).

Pasen 2015. Eerste paasdag 2015, de zon schijnt, de temperatuur is zeer aangenaam en de wind waait uit het noordoosten, 3 Bft. Wat een dag! Om 10.30 uur gaat de telefoon en de eigenaresse van de havenwinkel is aan de lijn. “Hier in de winkel is een Duits gezin dat graag wil zeilen, kan dat?” Daar hoeven we geen twee keer over na te denken, ze zijn van harte welkom.

Miloe loopt naar ze toe en ze treft ze aan op een bankje in de zon: vader, moeder, dochter en zoon. Vader vertelt dat ze graag willen zeilen, maar zelf niets willen doen. Of dat kan. Natuurlijk kan dat! Ze kopen snel wat te eten en te drinken in de havenwinkel en lopen daarna goed geluimd naar de boot waar Miloe inmiddels de zeilen heeft aangeslagen en de motor heeft gestart.

Als iedereen aan boord is en Miloe het palaver heeft gehouden (veiligheid en afspraken), kiezen we het ruime sop. Eenmaal buiten de haven hijsen we de zeilen en de twee kinderen helpen hijsen, onder toeziend oog van beide ouders die geamuseerd toekijken. Het vogeleiland op De Kreupel is prima bezeild en aan de wind zeilen we er in een uur naar toe. Moeder wordt een beetje zeeziek, maar met haar hoofd in de wind en haar blik op de horizon voelt ze zich al snel een stuk beter.

Als de boot heerlijk op koers ligt vraagt Miloe of er iemand zin heeft om te sturen. Zoonlief (13 jaar) heeft daar wel oren naar en hij zeilt de hele weg naar het vogeleiland en later ook weer naar Medemblik. Hij neemt gelijk de uitstraling aan van Kapitein Rob in zijn jonge jaren aan en hij laat een prima staaltje stuurmanskunst zien. Knap hoor!

2015-04-05 14.39.57

Op het vogeleiland meren we af en lopen we over de steigers. Miloe vertelt over de totstandkoming van het eiland, welke vogels we zien en dankzij het heldere weer kunnen we de kusten zien van Friesland en Noord Holland. De Afsluitdijk is te ver weg om met het blote oog te vangen. We pakken gauw de IJsselmeerkaart erbij om nog een beter beeld te krijgen waar we zijn en wat we zien. Na wat gedronken te hebben, nemen we nog wat foto’s á la de Titanic (nee, hier zijn geen ijsschotsen) en gooien we even later de trossen los en koersen richting de Wieringermeer en gaan vlak voor de kust bakboord uit naar Medemblik.

2015-04-05 14.38.37

We zeilen niet te dicht langs de vier windmolens die vlak voor Medemblik in het water staan, want een paar maanden geleden is er spontaan een wiek van een van de molens naar beneden gevallen! Nu staan alle vier de molens stil tot nader order. Miloe vertelt over de windmolen op het land: de grootste van Europa en zijn bijnaam. (Nieuwsgierig wat de naam is? Monster aan voor een dagje heerlijk zeilen en Miloe vertelt het graag!).

Om 17.00 uur leggen we de “Rolling Stone” weer in haar box en na het uitwisselen van de e-mailadressen voor de diverse foto’s nemen we afscheid van deze aardige familie. En de zoon? Die is verkocht, hij wil nog veel meer gaan zeilen en dat moet hij zeker doen :)

HISWA 2015: Buitengewoon Zeilen en de Volvo Ocean Race. Op de Hiswa (2015) vertelde Wouter Verbraak (VOR Team Vestas) zijn verhaal over de stranding op het rif, zo’n 100 mijl ten noorden van Mauritius. Dick Hughes (mede kustzeiler) over het belang van cross reference. Ook Buitengewoon Zeilen navigeert volgens het cross reference model: vertrouw niet alleen op elektrische navigatiemiddelen. Gebruik ook de papieren kaarten!

Daarbij is het zeemansinstinct een belangrijke bron van informatie. Dick was het helemaal eens met me en ik met hem.

‪#‎hiswa‬ ‪#‎veiligheid‬ ‪#‎buitengewoonzeilen‬ #goedzeemanschap

20150311_143531

Februari 2015: de catering en de mogelijkheden. Cateren doen de gasten zelf aan boord zodat we het budget laag houden. Toch is het fijn om het uit te besteden en daarvoor is NED1671 bereid dit te verzorgen. Top!

NED1671 4

September 2014: Een heerlijk, zomers weekend. We zeilen met onze weekendgasten via de sluis bij Enkhuizen naar Hoorn. We ankeren in het kommetje en zien de zon gaat prachtig onder gaan. Een heerlijk, zomers weekend!

SAMSUNG CSC

Juni 2014. Muiderzand – Medemblik. Het zeilen was super!!! Zonnetje, een vette bui die over de Flevopolder wegtrok en ons hele goede wind gaf uit het zuidwesten, zo’n 4 á 5 Bft! Je snapt: het leven was weer prima. Deze keer de hebben we het reven tijdens het zeilen uitgeprobeerd. Rif er in weer eruit. Onze dochter zeilde het snelheidsrecord van de boot eruit, onze oudste zoon ontpopte zich als super stuurman en de middelste heeft z’n stuurmansdoop gehad. De wind nam toe (voorspelling was dat de wind pas krachtig zou worden tegen de avond. Dit gebeurt vaker zei Miloe. Ze had er al rekening mee gehouden en we lieten het rif er al in zitten toen we nog niet bij Enkhuizen waren). We hebben genoten van deze dag. We zijn heerlijk uitgewaaid en ondanks de harde wind, was het toch ontspannen zeilen. Graag tot een volgende keer!

Meivakantie 2014: Voor de vierde keer naar de U.K. en dat viel niet mee. Op 26 april 2014 gooien we in Den Helder de trossen los om voor de vierde keer naar de U.K. te zeilen. Dit keer willen we naar Dover om de witte rotsen te zien en wie weet zien we Beachy Head ook nog. We hebben weinig wind en de motor gaat als we zo’n twintig mijl uit de kust zijn bij. Ook ‘s nachts maken we weinig vooruitgang en tot overmaat van ramp valt de wind helemaal weg. De motor pruttelt getrouw door en loodst ons door de nacht. Om 00.00 uur valt het licht van het kompas uit, maar met de zaklantaarn bij de hand is dat geen probleem. We houden koers, de vorige wacht ligt heerlijk te slapen en de warme thee smaakt goed want de nacht is gewoon koud. Het warmte ondergoed doet goed zijn dienst, net als de gevoerde muts, de handschoenen, het zeilpak en de warme sjaal. De nacht is nog jong, de maan is nog niet boven de horizon verschenen en we zien een mooie sterrenhemel tussen de wolken door. Het gaat heerlijk zo, maar toch is het jammer dat we niet kunnen zeilen. Om 02.00 uur valt de motor uit en hijsen we de zeilen, want wie weet komt de wind toch nog terug. Tot onze verrassing valt ook de verlichting van het log uit. Hoe kan dat nou? Wat is er aan de hand? Dit is niet normaal en we moeten op onderzoek uit. De accu is nog vol, dus dat kan het niet zijn. Water achter en in de instrumenten is vrijwel onmogelijk omdat er amper wind is en weinig golfslag. We begrijpen er niks van. Ondertussen zit onze wacht er op en is het tijd voor de volgende wacht, wij gaan een tukje doen nadat we de bijzonderheden hebben besproken, warme thee hebben ingeschonken en de nieuwe wacht attent hebben gemaakt op het uitvallen van het instrumentarium. Inmiddels is er wind komen opzetten en zeilen we. Omdat de motor uit is gevallen en twee instrumenten de geest hebben gegeven, zeilen we naar Scheveningen om de boel te repareren.

Om half vijf maakt de wacht de kapiteinse wakker. Meer instrumenten zijn uitgevallen en we zijn omgeven door tankers. Het is nog aardedonker en zowel vanuit het zuiden, als vanuit het noorden en westen naderen grote schepen en we kunnen geen kant op want de wind is ook nog eens weggevallen! Met de grote zaklantaarn schijnen we op ons grootzeil zodat we zichtbaar zijn. Op de g.p.s. van de handmarifoon lezen we onze positie af en noteren we dit in het logboek (zoals we elk uur doen) en we zitten midden in de rotonde voor de kust van Rotterdam, dé drukste rotonde die je je maar bedenken kan. Geen wind, geen motor, geen instrumenten. We hebben te maken met een klassieke ‘blackout’! De kapiteinse neemt via de marifoon, op het laatste restje accu, contact op met Maasmond Control en even later met de Kustwacht. Een tanker in onze buurt is onze relay omdat wij niet meer te verstaan zijn voor de Kustwacht. Wij kunnen hen en de tanker wel ontvangen. De KNRM is gewaarschuwd en over twee uur zijn ze bij ons (we bevinden ons zo’n veertig mijl uit de kust van Hoek van Holland). Maasmond Control ziet ons op de radar en houdt de scheepvaart uit onze buurt, gelukkig maar want al die ‘grote jongens’ om ons heen gaf ons geen goed gevoel.

Nadat de dag is aangebroken arriveert de “Jeanine Parquie” en zij brengen een sleepverbinding tot stand en slepen ons in vier en een half uur naar Hoek van Holland waar we een plekje bij hen in de Bergingshaven krijgen om de boel te repareren. Helaas hebben we hier geen walstroom. De accu’s zijn leeg (?). Geweldige mensen zijn deze mannen van de KNRM. Kundig, rustig handelend, gastvrij en ze hebben humor!

20140428_095706

In Hoek van Holland repareren we de motor (door het trillen van de motor zijn enkele ringetjes los getrild en zit er lucht in de leiding én de brandstoffilter zit vol prut, maar dat hadden we op zee al opgelost). De accu’s kunnen we, nu de motor is gerepareerd, opladen. Waarom de accu’s leeg waren? De reden is heel suf: het knopje van de stuurautomaat stond op aan en dat hebben we niet gezien. Gedurende een aantal uren werden hierdoor de accu’s leeg getrokken, want de hoofdschakelaar stond nota bene op beide accu’s i.p.v. op de lichtaccu alleen. De Wet van Murphy deed zijn werk helaas.

Na drie dagen klussen nemen we afscheid van de mannen van de KNRM Hoek van Holland en danken hen voor hun enorme gastvrijheid. We mochten deze dagen gebruik maken van hun boothuis waar we o.a. onze telefoons en tablets konden opladen, waar we gebruik konden maken van de douche en het toilet en onze spullen konden koelen in hun koelkast. Echt super! We storten een genereuze donatie in de kas van de KNRM en we kopen een grote pot met drop voor op tafel in het botenhuis van de KNRM als dank. We kiezen weer het ruime sop en zeilen noordwaarts. Het is te kort dag om nog naar Dover te zeilen en weer terug, dus maken we er het beste van en koersen richting Scheveningen, daarna naar IJmuiden en we willen tenslotte naar Texel.
Waar we eerst te weinig wind hadden hebben we nu te veel. De tocht van Scheveningen naar IJmuiden is pittig: we hebben wind tegen met een kracht van 6 á 7 Bft. We ploeteren tien uur lang tegen de wind en golven in en laveren ons een sufte. We leggen ‘s avonds moe maar voldaan het schip vast aan de steiger in de Marina in IJmuiden.

20140502_170827000_iOS

De wind blijft de komende dagen uit het noorden blazen met zo’n 30-35 knopen, dus we duiken het Noordzeekanaal in en gaan naar Amsterdam. De vakantie is nog niet afgelopen, we beleven nog heerlijke dagen in Amsterdam, op het Markermeer en daarna op het IJsselmeer en kijken terug op twee zeer afwisselende, avontuurlijke weken met de “Rolling Stone”! Wat zeg je? Of we nog een keer naar de U.K. zeilen na deze ervaring? Natuurlijk, volgend jaar gaan we weer op pad en wie weet is Dover bezeilbaar :)